6543210

Wystawia współczesnej fotografii azjatyckiej pt. „Beloved Land”

Strona główna » Aktualności Dodano: 2021-07-12

Galeria FOTO-GEN

Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

pl. bpa Nankiera 8, Wrocław

www.fotogen.okis.pl

 

17.07–24.09.2021

wtorek–niedziela 10:00–18:00

 

 

 

 

 

"Beloved Land"

 

Współczesna fotografia azjatycka

 

 

 

Zbiorowa prezentacja współczesnej artystycznej fotografii azjatyckiej kuratorowana przez Jeauka Kanga, dyrektora artystycznego Suwon Photo Festival, jednego z najważniejszych międzynarodowych festiwali fotografii w południowej Azji.

Na ekspozycję składa się jedenaście fotograficznych historii artystów z Chin, Indii, Tybetu, Japonii, Birmy, Filipin, Tajlandii, Korei Południowej i Rosji. "Beloved Land" to opowieść o ludziach, którzy od pokoleń błądzą z dala od ziemi, na której zakorzenieni byli ich przodkowie. To opowieść o ludzkości uwikłanej w ideologie swoich państwowości, o dualności między podbojem nowych terenów a osadnictwem na ziemi przodków, o ludności  żyjącej nieustannie pod ciężarem przemocy, ideologii i państwa, pod presją zmian klimatycznych. To opowieść artystów, dla których medium fotografii stało się środkiem, dzięki któremu mogą zbliżyć się do historii, przekazać ją i przemówić głosem cierpiących i zapomnianych idealistów, którzy walczyli, marząc o niemożliwym.

 

 

"Ludzie podziwiają nieznaną utopię i pragną ją podbić, ale jednocześnie mają potrzebę osiedlenia się w domach przodków i powrotu do domu. Ta dwoistość doprowadziła ludzi do ciągłego stawiania sobie wyzwań, testowania swoich wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń, a z drugiej strony do odnalezienia swoich korzeni i zbudowania stabilnego domu. W tym cyklu podboju i osiedlania się, ludzie poszukują ziemi, na której  zakorzeniają się jak rośliny. Ziemia była źródłem, które zapewniało ludziom do przetrwania ziarno i czystą wodę, by ostatecznie  pogrzebani w tej ziemi ludzie stali się źródłem jej  wzrostu. Ziemia i moje DNA, które moi przodkowie budowali przez pokolenia, są wynikiem konwergencji poprzez komunikację i zrozumienie.

We współczesnych czasach Azja była przestrzenią konfliktów z Zachodem, Imperium z mniejszościami, miasta z obszarami wiejskimi oraz miast nadmorskich z podnoszącym się poziomem morza. To burzyło i kształtowało na nowo krajobraz dzisiejszej Azji. Azjaci, podobnie jak mieszkańcy innych kontynentów, zaczęli kwestionować prawomocność skupionych wokół królów feudalnych społeczeństw. Większość krajów marzyła o zakończeniu trwania w aktualnym systemie i  o zbudowaniu - często przy pomocy obcej interwencji -  demokratycznych republik.

Azja w ostatnim stuleciu była świadkiem ogromnych zmian społecznych i politycznych, które dotyczyły również koncepcji tworzenia nowoczesnego państwa i narodu. Epoka feudalna dobiegła końca, ale większość krajów cierpiała z powodu dyktatury wojskowej; proces zmian dopiero się rozpoczynał, gdy świat rozpadł się  na socjalizm i kapitalizm. Na początku lat dziewięćdziesiątych w wielu azjatyckich krajach nastąpił kres długiej i uciążliwej dyktatury wojskowej; nastała epoka wolnej wymiany dóbr, kultury i myśli, czemu sprzyjała swoboda podróżowania. Jednak w Azji, pomimo gwałtownych skoków gospodarczych, nadal występują poważne zmiany klimatyczne i choroby, podziały, przepaść między bogatymi a biednymi, ucisk mniejszości/kolonii i terroryzm.

Gwałtowne zmiany społeczne i środowiskowe miały ogromny wpływ na rozwój dzisiejszych młodych fotografów azjatyckich. Dziś fotografia, będąca niezwykle demokratycznym medium, stała się środkiem, dzięki któremu każdy może zbliżyć się do historii, przekazać ją i przemówić własnym głosem. Stała się oczami i ustami cierpiących i zapomnianych idealistów, którzy stawiali opór, walczyli,  marząc o niemożliwym".

 

Jeauk Kang

 

 

 

Autorzy:

Atiwat Silpamethanont / Tajlandia

Ji Hyun Kwon / Korea Południowa

Lee E Sik / Korea Południowa, Rosja

Kwon Sunkwan / Korea Południowa

Miti Ruangkritya / Birma

Veejay Villafranca / Filipiny

Yusuke Hishida / Japonia

Tsering Topgyal / Tybet

Swastik Pal / Indie

Shen Xuezhe / Chiny

Hkun Lat / Birma

 

Kurator: Jeauk Kang

 

Współpraca kuratorska: Manfred Bator

 

 

 

 

Adres strony internetowej organizatora:

www.fotogen.okis.pl