Wieczór baletowy Moniuszko i Fredro w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Strona główna » Wydarzenia Dodano: 2019-03-29

FREDRIANA – wieczór baletowy z muzyką Stanisława Moniuszki oparty na dwóch komediach Aleksandra Fredry już 6 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

 

„Nigdy nie zgłębiałem, co stanowi istotne szczęście w małżeństwie; mniemam jednak, że dwie osoby dobierać się powinny, jak para koni: równy chód, równy zwrot, równy ogień, wtedy dobrze się jedzie, a mniej się morduje. Ale kiedy jeden jest bystry, a drugi leniwy, ten miękki, tamten twardousty, ten ciągnie, tamten skacze; to diabła warto!”. Oto i hrabia Fredro! Miłosne perypetie stanowiły jeden z ulubionych tematów jego twórczości. Lekkość i swada z jaką je prezentował inspiruje również choreografów najnowszej premiery w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – „Fredriana”.

Komedie Fredry w połączeniu z pełną humoru, a jednocześnie tajemniczą, raz liryczną, raz dramatyczną muzyką Moniuszki to idealny duet, który zaprezentujemy w obu baletach wieczoru.

Uwerturę koncertową Bajka – jeden z najbardziej znanych utworów Moniuszki – usłyszymy, oglądając balet wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego „Przypowieść sarmacka”  wg „Zemsty” Fredry. Rekonstrukcji, realizacji i reżyserii obecnej wersji podjął się jego dawny uczeń i asystent Emil Wesołowski we współpracy z Renatą Smukałą. Jest to balet nietypowy, niezwykle teatralny, plastyczny, wymagający od tancerzy rozbudowanej gry aktorskiej i bardzo zabawny. Emil Wesołowski zrealizował przedstawienie z dużym szacunkiem dla pierwotnej wersji choreograficznej, co pozwoliło na zachowanie jego ponadczasowej wartości, a jednocześnie stało się doskonałym kontrastem dla nowoczesnego w swojej formie drugiego baletu wieczoru, czyli „Męża i żony” w choreografii Anny Hop.


„Mąż i żona”, świat małżenskich perypetii oparty na znanym wątku romansowym z komedii Fredry, powiązanym z muzyką baletową Na kwaterze. Barwna fredrowsko-moniuszkowska kraina żartu w najlepszym wydaniu. Choreografka w aspektach społecznych i estetycznych umieszcza akcję na przełmie lat 50. i 60 XX wieku. Wówczas, podobnie jak w czasach Fredry i Moniuszki, kulturowa rola kobiety i mężczyzny była jeszcze ściśle określona poprzez tradycję i obyczaj. Anna Hop zgłębia relację między bohaterami, dociera do źródeł ich motywacji, nadając im znacznie głębszego wyrazu niż tylko powierzchownej komediowości. Balet jest choreograficzną mozaiką stylów i inscenizacyjnych rozwiazań. Obok czwórki głównych bohaterów Anna Hop wprowadza na scenę tzw papety, grupę tancerzy którzy stanowią swoistą ekipę dosłownie i w przenośni animującą akcję baletu.

 


 

FREDRIANA

Wieczór baletowy w dwóch częściach
W 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki

 

PRZYPOWIEŚĆ SARMACKA
Balet Conrada Drzewieckiego w jednym akcie na motywach Zemsty Aleksandra Fredry
Muzyka: STANISŁAW MONIUSZKO (uwertura fantastyczna Bajka)

Prapremiera: 25.02.1975, Polski Teatr Tańca – Balet Poznański, Poznań

 

Choreografia i reżyseria: CONRAD DRZEWIECKI

Odtworzenie i realizacja: EMIL WESOŁOWSKI

Dyrygent: PIOTR STANISZEWSKI

Asystentka realizatora: RENATA SMUKAŁA

Dekoracje: JAN BERNAŚ / Lilia Ostrouch

Kostiumy: KRZYSZTOF PANKIEWICZ / Katarzyna Załęcka

Światła: MACIEJ IGIELSKI


OBSADA:

Cześnik,stryj Klary, wróg Rejenta: PAWEŁ KONCEWOJ, DAWID TRZENSIMIECH, VLADIMIR YAROSHENKO Rejent, ojciec Wacława, wróg Cześnika: VADZIM KEZIK, CARLOS MARTÍN PÉREZ, WOJCIECH ŚLĘZAK

Klara, bratanica Cześnika, zakochana w Wacławie : MELISSA ABEL, PAULINA BIDZIŃSKA, ANETA ZBRZEŹNIAK

Podstolina, zalotna wdowa: CHINARA ALIZADE, ROSA PIERRO, MARGARITA SIMONOVA

Wacław, syn Rejenta, zakochany w Klarze: MARCO ESPOSITO, KRISTÓF SZABÓ, PATRYK WALCZAK

Papkin, zubożały szlachcic, rezydent u Cześnika: DAN OZERI, MAKSIM WOITIUL, BARTOSZ ZYŚK

Dyndalski, stary sługa Cześnika : LORENZO ALBERTI, ADAM MYŚLIŃSKI, RINALDO VENUTI

Pleban: MICHAŁ CHRÓŚCIELEWSKI, ANDRII HAVRYLIUK, ŁUKASZ TUŻNIK

Hajduki, Straż Cześnika: MICHAŁ CHRÓŚCIELEWSKI, MARCO ESPOSITO, GREGOR GISELBRECHT, ANDRII HAVRYLIUK, ADAM HUCZKA, DEMETER KÓBOR, ANTONIO LANZO, FRANCESCO LEONE, ERIC NAVARRETE, DAN OZERI, PHILIP TUNSTALL

Mularze , Ludzie Rejenta: LORENZO ALBERTI, LAURENCE ELLIOTT, TOMASZ FABIAŃSKI, THEO JUST, VADZIM KEZIK, GIANNI MELFI, ADAM MYŚLIŃSKI, RINALDO VENUTI, CEZARY WĄSIK

Oraz Goście Weselni

 


 

MĄŻ I ŻONA (prapremiera)
Balet Anny Hop w jednym akcie na motywach komedii Aleksandra Fredry
Muzyka: STANISŁAW MONIUSZKO (adaptacja muzyki baletowej Na kwaterze i pieśni Dumka)

Interludia i opracowanie Dumki: WOJCIECH KOSTRZEWA

oraz muzyka dodatkowa

Prapremiera: 6.04.2019, Polski Balet Narodowy

 

Libretto, choreografia i reżyseria: ANNA HOP

Dyrygent: PIOTR STANISZEWSKI

Scenografia: MAŁGORZATA SZABŁOWSKA

Kostiumy: MACIEJ ZIEŃ

Projekcje i światła: MAŁGORZATA SZABŁOWSKA


OBSADA:

Wacław: MARCO ESPOSITO, DEMETER KOBÓR, CARLOS MARTÍN PÉREZ

Elwira, jego żona: JOANNA DRABIK, DAGMARA DRYL, MARTA FIEDLER

Alfred, jego przyjaciel i kochanek Elwiry: SHUNSUKE MIZUI, ADAM MYŚLIŃSKI, KRISTÓF SZABÓ

Justysia, pokojówka: YURIKA KITANO, PHOEBE LIGGINS, NATALIA PASIUT, MARGARITA SIMONOVA

Papety: BARBARA DERLETA, LAURENCE ELLIOTT, MARCO ESPOSITO, TOMASZ FABIAŃSKI, GREGOR GISELBRECHT, EUGENIE HECQUET, JAEEUN JUNG, THEO JUST, MANON KOLANOWSKI, DEMETER KÓBÓR, FRANCESCO LEONE, PHOEBE LIGGINS, DARIA MAJEWSKA, GIANNI MELFI, ADAM MYŚLIŃSKI, DAN OZERI, ŁUKASZ TUŻNIK, TAKESHI WATANABE, CEZARY WĄSIK

 

 

POLSKI BALET NARODOWY

oraz

ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO – OPERY NARODOWEJ