Koncerty w Warszawskiej Operze Kameralnej

Strona główna
» Wydarzenia Dodano: 2025-02-25
Zapraszamy na wyjątkowy wieczór poświęcony twórczości jednego z najbardziej fascynujących kompozytorów renesansu – Carlo Gesualda da Venosy. |
Koncert będzie okazją do zapoznania się z wybranymi utworami z Szóstej Księgi Madrygałów, które stanowią kwintesencję jego innowacyjnego stylu. Przepełnione są one chromatyką, niezwykłymi przejściami harmonicznymi oraz głęboką ekspresją emocjonalną, co czyni je arcydziełami późnorenesansowej muzyki wokalnej. |
Gesualdo, nie tylko jako kompozytor, ale także jako postać historyczna, pozostaje symbolem skrajnych emocji – od miłości i cierpienia po dramat rozpaczy i śmierci. |

Na finał karnawału zapraszamy Państwa na szczególny koncert poświęcony twórczości Gioacchina Rossiniego. W niedzielę 23 lutego (godz. 18.00) na Zamku Królewskim w Warszawie Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) wykona wybrane uwertury do oper włoskiego mistrza. Za pulpitem dyrygenckim stanie – i wprowadzi Państwa w ten niezwykły muzyczny świat – maestro Adam Banaszak. |
Usłyszymy uwertury do najbardziej charakterystycznych, jeśli nie najważniejszych oper Rossiniego. Zaczniemy od opery „Bianka i Falliero" (1819). Dalej posłuchamy uwertur do „Signora Bruschino" (1813) – w niej kompozytor podczas premiery kazał drugim skrzypkom uderzać smyczkiem w blaszane wieczka świeczników stojących na ich pulpitach – oraz „Szczęśliwego oszukania" („L'inganno felice", 1812), po których zabrzmi „Sinfonia in D «di Bologna»". Jeszcze uwertura do słynnego „Kopciuszka" (1817), przepisana z opery „La Gazzetta". Po niej: „Torvaldo i Dorliska" (1815) – której drugi temat słychać w uwerturze do... „Kopciuszka", oraz „Edward i Krystyna" (1819). Wreszcie dwie uwertury do najsłynniejszych tytułów Rossiniego: „Tankred" (1813) oraz „Cyrulik sewilski" (1816). Swoisty tour de force, po którym będziemy mieli ochotę na więcej.

Koncert „Stabat Mater" to niezwykłe wydarzenie muzyczne, które przenosi słuchaczy w świat głębokiego duchowego przeżycia. Kompozycja oparta na średniowiecznej sekwencji „Stabat mater dolorosa", wyrażającej ból i cierpienie Matki Bożej podczas Męki Chrystusa, nabiera nowych wymiarów w interpretacjach największych kompozytorów baroku i klasycyzmu. |
W wykonaniu takich mistrzów jak Antonio Vivaldi, Giovanni Pergolesi, a także innych wielkich twórców – od Scarlattiego po Pendereckiego – „Stabat Mater" zyskuje różne oblicza, od subtelnych, melancholijnych dźwięków po pełne dramatyzmu i głębokiego smutku passage. |
Muzyka Vivaldiego, będąca częścią jego słynnej kantaty „Stabat Mater" RV 621 z 1715 roku, otwiera koncert w niezwykle poruszający sposób. Niepokojący puls smyczków i melancholijne tempa tworzą przestrzeń, w której wybrzmiewa nie tylko żałosny lament, ale i przejmująca modlitwa.
Z kolei wersja Pergolesiego z 1736 roku – jedno z najważniejszych arcydzieł barokowej muzyki sakralnej – przenosi w świat pełen emocjonalnej głębi. Zmysłowość tej kompozycji, szczególnie w partiach wokalnych, gdzie soprano i alt tworzą harmoniczny dialog, przeplata się z dramatycznym napięciem. |
|