Koncerty w Warszawskiej Operze Kameralnej

Strona główna » Wydarzenia Dodano: 2025-02-25

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór poświęcony twórczości jednego z najbardziej fascynujących kompozytorów renesansu – Carlo Gesualda da Venosy. 
Koncert będzie okazją do zapoznania się z wybranymi utworami z Szóstej Księgi Madrygałów, które stanowią kwintesencję jego innowacyjnego stylu. Przepełnione są one chromatyką, niezwykłymi przejściami harmonicznymi oraz głęboką ekspresją emocjonalną, co czyni je arcydziełami późnorenesansowej muzyki wokalnej.
Gesualdo, nie tylko jako kompozytor, ale także jako postać historyczna, pozostaje symbolem skrajnych emocji – od miłości i cierpienia po dramat rozpaczy i śmierci. 

Na finał karnawału zapraszamy Państwa na szczególny koncert poświęcony twórczości Gioacchina Rossiniego. W niedzielę 23 lutego (godz. 18.00) na Zamku Królewskim w Warszawie Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) wykona wybrane uwertury do oper włoskiego mistrza. Za pulpitem dyrygenckim stanie – i wprowadzi Państwa w ten niezwykły muzyczny świat – maestro Adam Banaszak. 

Usłyszymy uwertury do najbardziej charakterystycznych, jeśli nie najważniejszych oper Rossiniego. Zaczniemy od opery „Bianka i Falliero" (1819). Dalej posłuchamy uwertur do „Signora Bruschino" (1813) – w niej kompozytor podczas premiery kazał drugim skrzypkom uderzać smyczkiem w blaszane wieczka świeczników stojących na ich pulpitach – oraz „Szczęśliwego oszukania" („L'inganno felice", 1812), po których zabrzmi „Sinfonia in D «di Bologna»". Jeszcze uwertura do słynnego „Kopciuszka" (1817), przepisana z opery „La Gazzetta". Po niej: „Torvaldo i Dorliska" (1815) – której drugi temat słychać w uwerturze do... „Kopciuszka", oraz „Edward i Krystyna" (1819). Wreszcie dwie uwertury do najsłynniejszych tytułów Rossiniego: „Tankred" (1813) oraz „Cyrulik sewilski" (1816). Swoisty tour de force, po którym będziemy mieli ochotę na więcej.

Koncert „Stabat Mater" to niezwykłe wydarzenie muzyczne, które przenosi słuchaczy w świat głębokiego duchowego przeżycia. Kompozycja oparta na średniowiecznej sekwencji „Stabat mater dolorosa", wyrażającej ból i cierpienie Matki Bożej podczas Męki Chrystusa, nabiera nowych wymiarów w interpretacjach największych kompozytorów baroku i klasycyzmu.

W wykonaniu takich mistrzów jak Antonio Vivaldi, Giovanni Pergolesi, a także innych wielkich twórców – od Scarlattiego po Pendereckiego – „Stabat Mater" zyskuje różne oblicza, od subtelnych, melancholijnych dźwięków po pełne dramatyzmu i głębokiego smutku passage.
Muzyka Vivaldiego, będąca częścią jego słynnej kantaty „Stabat Mater" RV 621 z 1715 roku, otwiera koncert w niezwykle poruszający sposób. Niepokojący puls smyczków i melancholijne tempa tworzą przestrzeń, w której wybrzmiewa nie tylko żałosny lament, ale i przejmująca modlitwa. 
Z kolei wersja Pergolesiego z 1736 roku – jedno z najważniejszych arcydzieł barokowej muzyki sakralnej – przenosi w świat pełen emocjonalnej głębi. Zmysłowość tej kompozycji, szczególnie w partiach wokalnych, gdzie soprano i alt tworzą harmoniczny dialog, przeplata się z dramatycznym napięciem.