


Instrument smyczkowy
Instrument smyczkowy – instrument muzyczny z grupy chordofonów, w których struna wprowadzana jest w stan wibracji za pomocą smyczka, przesuwanego po strunie – legato, detaché, lub uderzając w nią włosiem – spiccato. Inną metodą wydobycia dźwięku z instrumentu smyczkowego jest col legno - czyli uderzenie struny drzewcem smyczka lub pizzicato, czyli szarpniecie struny palcem oraz klang (pizzicato bartokowskie, pizzicato à la Bartók) – szarpnięcie struny tak silne, by uderzyła o gryf.
Instrumenty smyczkowe składają się z następujących elementów:
- pudło rezonansowe
- przestrzeń gdzie wzmacniany jest dźwięk produkowany przez drgające struny
- struny (najczęściej cztery)
- strojone do odpowiednich częstotliwości, oparte na podstawku.
- gryf z podstrunnicą
- do której przyciskane, są struny tak by zmienić ich długość, a co za tym idzie częstotliwość drgań. Gryf zakończony jest śrubami pozwalającymi stroić instrument, zapewniając odpowiednie napięcie strun.
We wszystkich instrumentach smyczkowych grający na nim jedną ręką (prawą u osób praworęcznych) operuje smyczkiem lub w inny sposób pobudza struny, a drugą ręką przyciska struny do podstrunnicy tak je skracając, by wydawały dźwięk o odpowiedniej częstotliwości. Inną możliwością jest skracanie struny czubkiem palca lub paznokciem bez dociskania struny do podstrunnicy (tzw. Technika paznokciowa).
Do instrumentów smyczkowych należą:
Klasyczne instrumenty smyczkowe:
- skrzypce
- altówka
- wiolonczela
- kontrabas
Dawne instrumenty smyczkowe
- Rebec
- Lira da braccio
- skrzypki renesansowe
- viola da gamba
- Viola d'amore
- skrzypce barokowe
- suka biłgorajska
Regionalne instrumenty smyczkowe
- gęśle
- basetla
Elektryczne instrumenty smyczkowe
- skrzypce elektryczne
- kontrabas elektryczny
Historia
Już w krajach starożytnych, przede wszystkim w Azji, istniały instrumenty smyczkowe, ale z pewnością są one znacznie młodsze od szarpanych. W średniowieczu znane były też instrumenty smyczkowe.
Polska nie pozostawała w tyle za innymi krajami – w naszych miastach i wsiach konstruowano nie znane za granicą gęśle. Gdy Polscy lutnicy zobaczyli lirę, przywiezioną w 1518 przez królową Bonę, zmienili nieco kształt gęśli. Nadali im też nazwę skrzypce. Jeden z najsłynniejszych wówczas teoretyków muzyki, Martinius Agricola, wychwalał w swoim traktacie, subtelny i miły dla ucha dźwięk polskich skrzypiec.
źódło: Wikipedia.org