20-lecie debiutu Artura Rucińskiego na scenie Opery Narodowej

Strona główna » Aktualności Dodano: 2022-05-27

Dwa wyjątkowe głosy. On – znakomity baryton, ona – wspaniała sopranistka. I choć pochodzą z różnych kontynentów, a miejsca, w których się urodzili oddalone są od siebie o kilkanaście tysięcy kilometrów – wiele ich łączy. Poza miłością do muzyki oboje stanowią bowiem przykład błyskawicznej i jednocześnie ugruntowanej talentem i ciężką pracą światowej kariery. 23 czerwca po raz pierwszy usłyszymy ich razem w Warszawie.

Artur Ruciński, urodzony w Warszawie absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, karierę rozpoczął w Warszawskiej Operze Kameralnej i w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie 20 lat temu zadebiutował tytułową partią w Onieginie Czajkowskiego.

Od tamtego czasu wielokrotnie powracał na scenę Opery Narodowej, występując w wielu produkcjach: m.in. Turandot i Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Carmen Georgesa Bizeta, Damie pikowejCzajkowskiego, Czarodziejskim flecie Mozarta, Halce Stanisława Moniuszki, Iwonie, Księżniczce Burgunda Zygmunta Krauzego, Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, czy Fauście Charlesa Gounoda.

Od warszawskiego debiutu, w jego karierze nastąpiły dwa, zasługujące na szczególną uwagę, punkty zwrotne. Pierwszym było zaproszenie artysty przez Daniela Barenboima do zaśpiewania pod jego batutą w Eugeniuszu Onieginie obok Rolando Villazóna w Staatsoper Berlin w 2010 roku. Drugim zaś jego amerykański debiut, jakim była partia Marcella w Cyganerii w Los Angeles Opera w 2012. Owocem tego sukcesu było zaproszenie do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a występ w roli Francesco w operze Zbójcy Giuseppe Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu wytyczył nowy kierunek w jego karierze jako barytona verdiowskiego.

Dziś Artur Ruciński należy do grona najwybitniejszych śpiewaków operowych na świecie. Jego kunszt wokalny znajduje uznanie widowni największych i najbardziej prestiżowych scen operowych. W ostatnich sezonach artystycznych można go było zobaczyć w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Théâtre des Champs-Élysées oraz Opéra Bastille w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie oraz Teatro Massimo w Palermo na Sycylii.

"Polski baryton […] dobitnie pokazał, że może się stać nową gwiazdą Metropolitan Opera. Rozbrajające wykonanie [pierwszej] arii, po której nastąpiły dwa ogniste wersy cabaletty zakończone bardzo długo utrzymanym wysokim dźwiękiem poderwały publiczność do pierwszej głośnej owacji tego wieczoru."

Observer, recenzja opery Łucja z Lammermooru w Metropolitan Opera, 25 kwietnia 2022


Pochodząca z Piet Retief w Republice Południowej Afryki Pretty Yende ukończyła z wyróżnieniem studia na South African College of Music, umiejscowionym w Rondebosch na wydziale Uniwersytetu Kapsztadzkiego oraz w mediolańskim Teatro alla Scala.Od czasu jej profesjonalnego debiutu operowego w Łotewskim Teatrze Narodowym w Rydze jako Micaela w Carmen Bizeta, wystąpiła niemalże we wszystkich najważniejszych teatrach operowych świata, w tym w Royal Opera House, Covent Garden, Opéra National de Paris, Metropolitan Opera, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus Zürich i Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, a także Vienna Staatsoper.

W operze nowojorskiej po raz pierwszy zaśpiewała w 2013 roku, wcielając się w rolę hrabiny Adele w operze Hrabia Ory Rossiniego. Niejednokrotnie powracała na tę scenę występując w kolejnych sezonach m.in. w Napoju miłosnym i w Łucji z Lammermooru Donizettiego.

Jej niezaprzeczalny talent oraz magnetyczny wręcz urok można było usłyszeć i zobaczyć przy okazji kreowania takich partii operowych, jak: Violetta w Traviacie Verdiego, Elvira w Purytanach Belliniego, Musetta w Cyganerii Pucciniego czy Norina w Don Pasquale Donizettiego.

"Możliwość usłyszenia śpiewu Pretty Yende jest wystarczającym powodem, żeby nabyć bilet na ten spektakl. Artystka w szybkim tempie staje się jedną z najlepszych śpiewaczek belcanto na świecie – tutaj dała absolutny popis […], udowadniając, że ma całkowitą kontrolę nad swoim instrumentem. "

Bachtrack, recenzja Don Pasquale w Royal Opera Covent Garden, 4 maja 2022.



Artur Ruciński&Pretty Yende
Koncert / 20-lecie debiutu Artura Rucińskiego na scenie Opery Narodowej
23 czerwca 2022 
19:00 Sala Moniuszki

WYKONAWCY:

PATRICK FOURNILLIER dyrygent
PRETTY YENDE sopran
ARTUR RUCIŃSKI baryton
Orkiestra TW-ON

CZĘŚĆ I

GIUSEPPE VERDI

Uwertura do opery Luisa Miller 

Aria i cabaletta Millera Sacra la scelta è d’un consorte… Ah! fu giusto il mio sospetto z I aktu opery Luisa Miller 


GAETANO DONIZETTI 

Recytatyw i aria Lindy Ah! Tardai troppo…. O luce di quest’anima z I aktu opery Linda di Chamounix 

Duet Łucji i Henryka Appressati, Lucia… Il pallor funesto, orrendo z II aktu opery Łucja z Lammermooru 


GIUSEPPE VERDI

Uwertura do opery Bal maskowy 

Recytatyw i aria Renata Alzati…. Eri tu… z III aktu opery Bal maskowy 


GIOACHINO ROSSINI

Cavatina Rozyny Una voce poco fa z I aktu opery Cyrulik sewilski 

CZĘŚĆ II 

GIUSEPPE VERDI

Preludium do I aktu opery La Traviata 

Scena Violetty È strano… Sempre libera z I aktu opery La Traviata 

Recytatyw i aria Makbeta Perfidi…. Pietà, rispetto, amore z IV aktu opery Makbet 

Duet Violetty i Alfreda Madamigella Valéry… Pura siccome un ang

 

Źródło: teatrwielki.pl