Wystawa Tomasza Kulki w Łodzi

Strona główna » Wydarzenia Dodano: 2017-04-18

Wystawa Tomasza Kulki w Galerii Manhattan Transfer w Łodzi.

 Tomasz Kulka

„O ciebie chodzi, gdy płonie dom sąsiada”

wernisaż 21.04.2017 godz. 18.30
czas trwania: 21/04 – 20/05/2017

kuratorka: Magda Milewska

Galeria Manhattan Transfer
w ramach projektu kuratorskiego Punkt Odbioru Sztuki


Tua res agitur, paries cum proximus ardet. Kiedy wybitny rzymski poeta Horacy pisał te słowa świat starożytny nękały długotrwałe wojny, I wiek p.n.e. nie należał bowiem do spokojnych. Niewątpliwie sąsiedzi Cesarstwa Rzymskiego w każdym momencie mogli spodziewać się najazdu wroga. Refleksja na temat nieprzemijalności niektórych faktów i zjawisk mimo upływu tysiącleci, potrafi być dojmująca. Epoka była starożytna, a jednak  jak się okazuje mentalnie nam bliska. Czasy się zmieniają ludzie i ich problemy pozostają takie same.
Słowa Horacego możemy odnieść zarówno bezpośrednio do siebie, jako do jednostki, która zamieszkuje miasto czy wieś, jak i szerzej do kraju, który nie jest oderwany od sytuacji geopolitycznej, kraju na który wpływają różne zdarzenia rozgrywające się nieopodal jego granic.
To, że właśnie plądrują i palą dom twojego sąsiada nie oznacza, że ty możesz się czuć bezpieczny, najprawdopodobniej za chwilę załomocą również do twoich drzwi. Dziś tylko z ciekawości wyglądasz zza firanki swojego okna, aby w roli gapia zobaczyć jak najwięcej, upajać się nieszczęściem sąsiada, za chwilę także ty będziesz musiał uciekać z pożogi. Tak naprawdę to ty jesteś prawdziwym celem agresji, swoją obojętnością nie odegnasz tego co jest ci przeznaczone.


Indywidualna wystawa Tomasza Kulki w Galerii Manhattan Transfer to pierwsza próba zapoznania łódzkiej publiczności z twórczością tego artysty. Pierwszym wyborem Tomka Kulki było malarstwo, ukończył Krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Potem przyszła pora na ceramikę, której poświęcił kilka lat swojego życia. Zaczęło się od typowo streetartowych realizacji, instalowanych pod osłoną nocy pseudo – domofonów, które myliły swoją realnością i szczegółowością wykonania mieszkańców krakowskich kamienic. Potem przyszedł czas na wielkoformatową lecz kruchą, ceramiczną makietę pt: „Ustawka”, ukazującą potyczki zwolenników zwalczających się na co dzień dwóch drużyn piłkarskich. Absurdalna w swoim zamyśle, grupka bijących się ceramicznych ludzików, w równie ceramicznym otoczeniu, zapamiętale „tłucze się” zapominając o swojej genezie. Z tego okresu pochodzą także prezentowane na wystawie wyeksploatowane, nie trzymające formy budynki garażowe, komórki, budki sklepowe. Ostatnie prace Tomasza Kulki to powrót do korzeni malarstwa, artysta postanawia zmierzyć się z mitem średniowiecznej techniki, zaczyna przygodę z temperą na desce. Sam miesza pigmenty z kurzym żółtkiem, winem, olejem lnianym i terpentyną wenecką, uzyskując w ten sposób farby. Złote elementy czyli płatki szlagmetalu kładzie na olejny mikstion. Podłoże to skrzynki wykonane własnoręcznie ze sklejki lub drewniane tablice, takie jak w autentycznym malarstwie ikonograficznym.
W efekcie powstają święte obrazy o zupełnie nieświętej tematyce. Jego prace wypełniają setki postaci, wplata w nie czasem niespodziewane motywy. Wymaga od widza skupienia i precyzji, tak jak z precyzją powstają malowane przez niego obrazy.

 

Źródło: M. Milewska