012345678

Przeboje na lato oraz Szczypta klasyki w Filharmonii Świętokorzyskiej

Strona główna » Polecamy Dodano: 2014-06-30

Niedziela, 6 lipca 2014, godz. 18.30, Sala Kameralna

PRZEBOJE NA LATO

ENSEMBLE The ARABAFENICE /Włochy/
w składzie:
ANGELICA GIRARDI sopran
FRANCESCO GIRARDI flet
PIERLUIGI CAMICIA fortepian.

W programie utwory m.in. C. Saint-Saënsa, G. Verdiego, I. Albeniza, C. Chaminade,
A. Piazzolli, J. Straussa, C. Debussy’ego, J. Benedicta


Camille SAINT-SAËNS Une flute invisible
Eva  DELL'ACQUA  Villanelle
Luigi ARDITI Walc Il bacio
Paul Agricole GÉNIN  Fantasia sur La Traviata
Giuseppe VERDI  Aria Violetty É strano, é strano z opery La Traviata 
Isaac ALBENIZ  El Puerto ze suity Iberia
Leo DELIBES Le Rossignol
Adolf  ADAM Bravour-variationen na temat utworu W. A. Mozarta Ah, vous dirai-je, maman
Emile PESSARD  Andalouse,
Bolero
Claude DEBUSSY  Walc La plus que lente
Cecile CHAMINADE  Portrait
Julius BENEDICT  The Gipsy and the bird,
La Capinera


Tanga, walce, pieśni i piosenki oraz utwory instrumentalne – oto co zaprezentuje włoski zespół, który niczym mityczny ptak (nazwa zespołu oznacza feniksa, symbol słońca), spalać się będzie na estradzie Filharmonii w płomieniach zmysłowych rytmów. Utwory C. Saint-Saënsa, G. Verdiego, I. Albeniza, C. Chaminade,  A. Piazzolli, J. Straussa, J. Benedicta  i innych wypełnią program koncertu. Doskonała muzyka na letni, niedzielny wieczór


ZESPÓŁ THE ARABAFENICE został założony w latach dziewięćdziesiątych. Tworzą go: Pierluigi Camicia (fortepian) oraz Francesco Girardi (flet|), profesorowie Konserwatorium w Bari.
Nazwa zespołu oznacza feniksa – symbol odrodzenia, ale i nieustannych przemian; innymi słowy – swego rodzaju nieuchwytność. Przez lata w składzie zespołu pojawiali się różni instrumentaliści (od kontrabasistów, perkusistów po wokalistów), dlatego też repertuar zespołu jest bardzo szeroki – od jazzu po muzykę kameralną. W obecnym składzie znajduje się również sopranistka  Angelica Girardi. Muzycy skupiają się na wykonywaniu utworów z przełomu XIX i XX wieku obejmujących dzieła romantycznych i impresjonistycznych autorów.

ANGELICA GIRARDI studiowała w Konserwatorium w Bari, które ukończyła z trzema dyplomami: ze śpiewu, fortepianu oraz wokalnej muzyki kameralnej. Następnie studiowała pod kierunkiem Amelii Felle. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez  takich artystów jak: Michael Aspinall, Katia Ricciarelli, Vittorio Terranova. W 2002 uczęszczała do letniej szkoły belcanta w Dordrechcie (Holandia). Zadebiutowała w 2008 rolą Rosy w operze Don Bucefalo A. Cagnoniego podczas Valle d’Itria International Festival we Wloszech. Jej repertuar obejmuje zarówno dzieła solowe, jak i kameralne. Angelica regularnie występuje z towarzyszeniem różnych zespołów w całej Europie. Obecnie mieszka w Londynie, zajmuje się nauczaniem.

FRANCESCO GIRARDI uzyskał dyplom w klasie fletu w Konserwatorium w Bari w 1975 roku. W tym samym czasie został nauczycielem w tej uczelni. Wykształcenie uzupełniał podczas kursów mistrzowskich u takich uznanych współczesnych flecistów, jak: A. Marion, A. Nicolet, P. L. Graf. Nagrywał dla Italian State TV (RAI).
W latach 1976-1991 pracował w Orkiestrze Symfonicznej w Bari pod kierunkiem znanych dyrygentów: Rota, Oren, Ferro, Franci, Gusella, Friedeman, Delman, Neuhold, Giovaninetti, Martinotti, Marvulli, Previtali, Prost, Berio, Rossi. Pracował także w Orkiestrze Symfonicznej Petruzelli, koncertując we Włoszech oraz za granicą.
Posiada szeroki repertuar, który obejmuje również dzieła współczesne, specjalnie jemu dedykowane. W ostatnich 30 latach jest bardzo aktywnym solistą oraz kameralistą, koncertuje we Włoszech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Norwegii, a także Hiszpanii.

PIERLUIGI CAMICIA naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Studiował w Konserwatorium w Bari u wybitnego profesora Nino Roty. W 1962, jako dziesięciolatek, zdobył pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie ENAL w La Spezii. W wieku dwudziestu jeden lat wygrał konkurs fortepianowy we Włoszech Città di Treviso, zdobył również wiele nagród na konkursach im. Busoniego i Chopina. Na swoim koncie ma koncerty z orkiestrami prowadzonymi m.in. przez: Gabriele Ferro, Samuela Friedmanna, Waltera Proosta w najważniejszych ośrodkach muzycznych we Włoszech.
Artysta często występuje również jako muzyk kameralista. W 1982 roku nawiązał współpracę z wiolonczelistą Michaelem Flaksmanem, z którym nagrał płytę z muzyką Gabriela Fauré. Duet ten pojawia się na wielu festiwalach w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Artysta był dyrektorem Tito Schipa State Conservatory of Music w Lecce (Włochy) oraz dyrektorem artystycznym zespołu Camerata Musicale Salentina. Prowadzi kursy mistrzowskie w zakresie gry na fortepianie oraz muzyki kameralnej w wielu krajach Europy (Włochy, Niemcy, Chorwacja, Francja) oraz w USA (Cleveland, Salt Lake City, Fresno, Arlington). Nagrywał dla takich wytwórni jak Bongiovanni, Abegg i Quintieri.

 

Wtorek, 8 lipca 2014, godz. 18.30, Sala Kameralna

SZCZYPTA KLASYKI


MICHEL BOURDONCLE /Francja/ fortepian
NICOLAS BOURDONCLE Francja/ fortepian


Fryderyk CHOPIN 4 Mazurki  op. 30,
24 Preludia op. 28

Robert SCHUMANN Sceny dziecięce (Kinderszenen) op 15
Ferenz LISZT Sonata fortepianowa b-moll


Szczypta klasyki – pod taką nazwą kryją się cudownej urody 4 Mazurki i 24 Preludia F. Chopina, niezwykłe, w poetyckim blasku zobrazowane Sceny dziecięce R. Schumanna, a także jedno z największych arcydzieł XIX-wiecznej muzyki, Sonata b-moll F. Liszta. Coż jeszcze można dodać do tej charakterystyki? Preludiami zachwycał się Liszt, twierdził, iż „wprowadzają duszę w złote sny”. Sam Chopin natomiast mówił, że powstały „w dziwnym miejscu”, mając na myśli nie tyle samą Majorkę, ile samotną celę klasztorną, umiejscowioną „między skałami a morzem”. Z kolei Schumann określił swoje Sceny… jako „krótkie, tkliwe i szczęśliwe”.
Jednym słowem romantyzm w pełnej krasie, w sam raz na letni, wtorkowy wieczór.
W koncercie wystąpią goście z Francji, panowie Bourdoncle: Michel – ojciec,  którego znają największe sale koncertowe świata, obecnie profesor fortepianu w Konserwatorium Darius Milhaude w Aix-en-Provence, i zaledwie 16-letni Nicolas – syn, mimo to już student Konserwatorium Paryskiego.

 


NICOLAS BOURDONCLE urodził się w  Aix-en-Provence w 1998 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczyna ze swoim ojcem, Michelem Bourdoncle, później dołącza do jego klasy w Konserwatorium w Aix-en-Provence w 2005 roku. Edukację kontynuował pod kierunkiem Erika Berchota w Konserwatorium Pierre Barbizet w Marsylii. Regularnie uczęszczał na Master-Class z: Berbadem Flavigny, Danielem Wayenbergiem, Dominique Marlet, Calos Roque Alsina, Dangiem Thaï Son, Frédéric Aguessy, Jean-Marc Luisada, Konstantin Lifshitz, Vladimir Viardo. 
Zadebiutował w Odessie w 2009 roku z orkiestrą Filharmonii Odesskiej. Do tej pory wystąpił w około dwudziestu koncertach  jako solista z towarzyszeniem orkiestry, brał również udział w wielu recitalach. W 2012 roku wygrał trzecią nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hanoï (Wietnam). Obecnie jest studentem Konserwatorium Paryskiego w klasie Rogera Muraro i Isabelli Dubuis.

 

MICHEL BOURDONCLE – po ukończeniu nauki w Konserwatorium im. Dariusa Milhauda w Aix-en- Provence rozpoczął studia w Narodowym Wyższym Konserwatorium Muzyki i Tańca w Paryżu (Konserwatorium Paryskie) w klasach Geneviève Joy, Jean Hubeau, Christian Ivaldi i Dominique Merlet. W 1984 roku zdobywa Grand Prix podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Acanthes pod przewodnictwem Iannisa Xenakisa. Otrzymane w roku 1986 stypendium pozwala mu na wyjazd i studia w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie. W tym samym roku zostaje laureatem I Konkursu Franza Liszta w Utrechcie.
Prowadzi aktywną karierę pianisty  koncertującego, występuje na największych scenach świata : Carnegie Hall w Nowym Jorku, Sala de São Paulo, Teatr Miejski w Rio de Janeiro, Duża Sala w Konserwatorium Moskiewskim, Pałac Zimowy w Sankt Petersburgu, Sala Verdi w Mediolanie,Weinbrenner Saal w Baden-Baden, Teatro Real w Madrycie, itd.
Swoje dzieła zadedykowali mu tacy kompozytorzy, jak: Carlos Roqué Alsina, Nicolas Bacri, Tristan Patrice Challulau.
Na koncie artystycznym ma nagrania płytowe, uczestniczył także w licznych programach radiowych oraz telewizyjnych. W latach 1981-91 roku był akompaniatorem w Konserwatorium Paryskim. Od 1987 roku jest profesorem fortepianu w Konserwatorium Darius Milhaude w Aix-en-Provence. Prowadził klasy mistrzowskie w wielu krajach.
Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Festiwalu, Akademii oraz Międzynarodowego Konkursu Nocy Pianistycznych.