012345678

Baltnice Edgar Degasa

Strona główna » Polecamy Dodano: 2019-01-25

Opera Paryska to nie tylko piękna fasada i zdobione marmurem sale. Znajduje się w niej labirynt ponurych korytarzy łączących biura, sale prób i garderoby. Podczas gdy w dziewiętnastym wieku reszta świata patrzyła na publiczne wspaniałe występy operowe pod blaskiem reflektorów, Edgar Degas posiadał dostęp do zaplecza i ukazywał nam zakulisowe tajemnice: próby, lekcje tańca, rozgrzewki, przesłuchania.

Edgar Degas był malarzem, którego zafascynował balet, a zwłaszcza jego fizyczne wymagania wobec tancerzy. Zamiast przedstawiać baleriny jako lekkie i pełne wdzięku, artysta malował je w niezręcznych pozach między ruchami. Degasa ciekawiła ludzka anatomia, przez co wykonał niezliczoną ilość szkicowych analiz swoich finalnych obrazów. Cały ten wysiłek z pewnością był tego wart, ponieważ w tamtych czasach niewielu artystów tak trafnie ukazywało chwilowość ludzkiego ruchu. W ciągu swojego życia Degas stworzył 1500 obrazów, pasteli i rysunków tancerzy - więcej niż jakikolwiek inny artysta.

Wśród paryskiej bohemy

Opera i balet były modną częścią paryskiego życia kulturalnego. Edgar Degas był prawdopodobnie jednym z widzów na długo przed zanim zaczął malować tancerzy. Potwierdzają to niektóre z jego pierwszych obrazów przedstawiające scenę zza orkiestry i rzędy widzów. Degas pragnął wejść za kulisy, jednak nie było tak łatwe do osiągnięcia. Był to przywilej opłacany przez abonnés - zamożnych mężczyzn, którzy mogli uczestniczyć w próbach i spotykać się z tancerzami po występach.

Umiłowanie do perfekcji

Degas był zafascynowany sztuką, która miała odzwierciedlać ruch. W swoich obrazach tworzył eteryczny świat tymczasowych złudzeń. Linie artysty były płynne i dokładne, a gesty postaci przedstawionych na obrazach spontaniczne. W poetycki sposób, przeplatał ciała grup tancerzy. Dzięki jego dziełom możemy zobaczyć jak wyglądał ten zawód w XIX wieku; dostrzec, jakie pozy głowy, torsów, rąk stosowali profesjonaliści. - Warto zaznaczyć, że jego swoista dokumentacja, mówi wiele o historii i ewolucji techniki baletowej na przestrzeni lat.

Mistrz od baletek

Dzisiaj kojarzymy Degasa z postaciami baletnic, które rozpoczął malować w latach 70. XIX wieku. Artysta utożsamił się ze światem tancerzy i ceną, jaką trzeba zapłacić za doskonałość, którą można było przeliczyć w niezliczonych godzinach prób i wysiłku fizycznego. Pomimo tego, że w Operze Paryskiej było mnóstwo męskich tancerzy, nigdy nie pojawili się w obrazach Degasa – malował wyłącznie kobiety.

Degas malował i rysował tancerzy obsesyjnie, dopóki nie pogorszył się jego wzrok. Każdy uważa balet za wyraz pięknej, nietykalnej estetyki, ale dzieła Degasa wskazują na niedoskonałości. Artystyczny dorobek Degasa, pozostaje jednym z najpopularniejszych obrazów w sztuce XIX wieku.

 

Autor: Auxioner.com