"Realizm Magiczny" wernisaż wystawy Piotra Kłoska we Wrocławiu

Strona główna » Imprezy Dodano: 2018-11-29

Data

07 grudnia 2018 – 04 stycznia 2019

Wernisaż: 07.12.2018, godz. 18.00

Miejsce
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl

Galeria czynna

Od wtorku do piątku w godz. 10.00–18.00; sobota-niedziela w godz. 11.00-19.00

Bilety

Normalny 4 zł, ulgowy 2 zł

 


 

Piotr Kłosek

Realizm magiczny

 

 

Z wielką przyjemnością mam zaszczyt przedstawić Państwu wystawę kolaży Realizm magiczny artysty fotografika Piotra Kłoska.

Piotr Kłosek jest twórcą, który działa na wielu przestrzeniach w dziedzinie fotografii:  fotoreportażu, architektury i portretu, ale zajmuje się także projektowaniem okładek płyt (ponad 150 projektów). Współpracował z wieloma wydawnictwami i jest autorem ilustracji do wielu artykułów,  szczególnie tych związanych z muzyką współczesną i jazzem.

Jego prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych w Warszawie, Paryżu i Inglostadt w Niemczech.

Piotr Kłosek kolaże realizował od ok. 1993 roku, popularną wtedy metodą wycinania i klejenia, którą wykorzystywał do projektowania okładek płyt.

Ok. 15 lat temu zakupił pierwszy komputer i zaczął tworzyć kolaże techniką cyfrową.

Opracowywał je wtedy bez konkretnego zamówienia, na własne potrzeby; były to próby uchwycenia osobistych wypowiedzi, rozterek i myśli i często miały charakter autobiograficzny.

Kiedy przez zbieg okoliczności w 2012 roku zaczął czytać Sto lat samotności Marqueza

podjął próbę zilustrowania powieści.

I tak powstała wystawa Realizm magiczny w formie cyfrowych kolaży, z których każdy ma swoje odniesienie do powieści,  postaci, a nawet podpisy poszczególnych kolaży odnoszą się do treści. W koncepcji stworzonej rękami Piotra elementy, składające się na kolaże, są nasycone nową energią. Są w swoim ułożeniu i dobraniu zachwycające i głęboko wielowarstwowe.

Wystawa ta jest hołdem dla Marqueza.

  Kurator wystawy: Andrzej Rutyna ZPAF

 


 

Piotr Kłosek jest fotografikiem o wyjątkowo szerokim spektrum zainteresowań i działań artystyczno-zawodowych. Karierę zawodową rozpoczął pod koniec lat 70-tych od wielotniej współpracy z magazynem "Jazz Forum-International". Zaprojektował i zrealizował ponad 150 okładek płyt wydanych przez takie wytwórnie, jak Poljazz, Pomaton. Jako konsultant odpowiedzialny za fotografię w Polskich Nagraniach jest autorem kilkudziesięciu okładek płyt z muzyką jazzową, klasyczną i rozrywkową. Wiele z jego kultowych realizacji na stałe wpisanych jest w ikonograficzną historię polskiej fonografii. Wydany w 1999 roku, wielokrotnie nagradzany album "Ukrzyżowany", z przejmującymi fotografiami krucyfiksów z kolekcji Galerii Obrazów we Lwowie, uznany został za wydawnictwo nowatorskie i przełomowe.

Jego fotografie zostały wykorzystane w wielu katalogach wystaw, między innymi ikon Jerzego Nowosielskiego i witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego. W 2010 r. ukazały się dwa albumy z jego zdjęciami - "Wawel" i "Zamek w Pszczynie”.

Indywidualizm fotografii oraz charyzma samego autora, zaowocowały współpracą z licznymi agencjami reklamowymi oraz wydawnictwami prasowymi.

Ma za sobą wiele wystaw indywidualnych, między innymi w Warszawskim w KMPiK Ściana Wschodnia, Galerii SARP, na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Galerii Studio PKiN, także w Paryżu na Salon European du Jazz i w niemieckim Ingolstadt w Bawarii. 

 

Autor fotografii rozszyfrowuje, interpretuje i przekłada język Gabriela Garcíi Márqueza na język wizualny, starając się dotrzeć do istoty dzieła, odkryć sposób jego powstawania i kwintesencję realizmu magicznego.

Polski fotografik czuje pokrewieństwo z kolumbijskim literatem nie tylko na polu wyobraźni, podsuwa nam tropy dziennikarskiego warsztatu (zajmuje się też fotografią prasową), upartego dążenia do zawodowej perfekcji, niebywałego poszanowania dla realistycznych szczegółów, które dzięki dotknięciu twórcy nabierają zgoła nadrealnych cech. Cykl kolaży ilustrujących – czy wręcz na nowo opowiadających innym (uniwersalnym i niewymagającym tłumacza) językiem – Sto lat samotności nosi konstytutywne dla literackiego realizmu magicznego znamiona głębokiej intensywności, przejaskrawienia, groteski, możliwej niemożliwości.

 

Projekt dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

Wystawa jest zorganizowana wspólnie z Instytutem Cervantesa w Krakowie

 

Kurator: Andrzej Rutyna